Jeroen Pomper

JeroenPHet was begin jaren '90, de grunge was helemaal in, en zelfs metal werd toegelaten in de Top 40. Een periode van veel gitaargeweld op de radio. En dat wilde ik ook. Eerst was ik helemaal onder de indruk van die talloze grungebands, totdat ik in aanraking kwam met de zwaardere kant van gitaarmuziek: Metal. Dus liet ik mijn haren groeien, kocht ik kisten, zette mijn eerste oorbellen en droeg louter zwarte shirts met bandlogo's erop. Maar er miste nog iets, ik wilde niet passief aan de zijkant meelopen, maar ik wilde gewoon zelf keihard raggen op een gitaar.

Van mijn ouders moest ik dan maar eerst op muziekles, en ik kreeg een akoestische gitaar van ze. Ik kon natuurlijk nog geen noot spelen, maar op mijn slaapkamer hield ik mijn gitaar vast en deed ik alsof ik een grote rockheld was, lekker posen. En toen kwam daar mijn eerste gitaarles, van Jan Penninkhof. Hij heeft me de basis geleerd; akkoorden, timing, toonherkenning en jawel, het tokkelen. Maar dat plastic dingetje, een plectrum, die had ik eigenlijk nog nooit vastgehouden, en dat was natuurlijk mijn 'main goal'. Na twee jaar akoestisch les gehad te hebben maakte ik de overstap naar de electrische gitaar. Wederom kreeg ik een gitaar van mijn ouders, een 'cheap ass' gitaar van het merk Prince. Zal vast wel een ludiek uitstapje geweest zijn van die gerenommeerde tennisracketfabrikant. Crappy of niet, de gitaar was goed te bespelen, wel wat stroef, en ik mocht naar mijn eerste les toe, die ik van Ed kreeg. Een wereld ging voor me open. Ik leerde er bluesladders, mijn muzikale gehoor werd getraind om zelf nummers uit te zoeken, allerlei technieken die een goed gitarist nodig heeft, werden in een mum van tijd aangeleerd. En ik had samen met een andere jongen les, dus ga je de competitie aan. En dat werkt goed. Veel oefenen thuis, samen met Ed stukjes uitzoeken, improviseren en steeds strakker worden. En Ed leerde me ook hoe ik de basgitaar moest hanteren. En dankzij al die boekjes, die Ed geschreven heeft, hoefde je je thuis nooit te vervelen. Een aanrader voor iedere (beginnend) muzikant.

Helaas loopt het leven niet altijd zoals je dat wenst, want na 2 fantastische jaren gehad te hebben van Ed, kwam een er een einde aan. Door persoonlijke omstandigheden heb ik moeten besluiten op mezelf te gaan wonen, en met een krappe beurs was gitaarles voor mij helaas niet meer te betalen. Met pijn in mijn hart heb ik dan ook afscheid moeten nemen. Natuurlijk heb ik Ed hierna nog af en toe gesproken en heeft hij mij ook goede adviezen kunnen geven. En het belangrijkste wat ik van hem heb meegekregen is het doorzettingsvermogen. Om een goed muzikant te worden moet je flink blijven oefenen. Nog steeds speel ik iedere dag gitaar. Mijn vrouw wordt wel eens gek van al die gitaren die ' overal in huis staan', maar het is voor mij een belangrijke levensbehoefte. Ik kan mijn creatieve ei er in kwijt, maar ook mijn emoties kan ik wegschrijven door zelf muziek te componeren. Ik heb mezelf dan ook veel aangeleerd, Ed heeft me daar gewoon een goede aanzet voor gegeven.

Ook door het spelen in een band heb ik mijn vaardigheden in sneltreinvaart weten te verbeteren.
Ik ben begonnen als bassist in de metalband Absorbed. Daar werden me de fijne kneepjes van het samenspel goed bijgebracht. Ook het improviseren ging steeds beter. Nadat Absorbed uiteen was gevallen heb ik eerst een 'sabbatical' genomen, die duurde trouwens maar een half jaar, want toen leerde ik enkele muzikanten kennen die zaten te springen om een bassist. The 8th Sin werd zo geboren, en praktisch kwam het er op neer dat ik in die band meer gitaar speelde dan bas. Toen heb ik ook definitief de overstap naar gitaar gemaakt. Ook aan The 8th Sin kwam een eind, en momenteel ben ik de lead-gitarist in Icons of Brutality. Ik ben wel niet de beste solo gitarist maar met wat ik kan doe ik met veel plezier
en toewijding
En nog steeds blijf ik werken aan mijn vaardigheden.

Naast de muziek heb ik natuurlijk nog meer om handen in mijn leven. Ik ben gelukkig getrouwd en heb twee kinderen. Daarnaast werk ik in de buitenschoolse opvang, en ben ik actief voor een politieke partij, die veel op heeft met cultuur. Dus dat zit wel snor.

Mijn discografie:
Absorbed - Demotape (bas)
Absorbed - Sunset Bleeding (Bas)
Absorbed - Visions in Bloodred (Bas)
The 8th Sin - .EU (Gitaar)
Icons of Brutality - Between Glory and Despair (Gitaar, wordt uitgebracht begin 2013)

Het muziekstukje wat ik heb toegevoegd heet 'Sobibor'. Het is een stuk uit een nieuw nummer van mijn band 'Icons of Brutality', welke verder nog niet is opgenomen. De drums zijn geprogrammeerd, verder heb ik de bas (met mijn vingers) en gitaarpartijen allemaal ingespeeld.  

Sobibor

Oud leerlingen

In de 35 jaar dat ik aan de Muziekschool (thans Scala) als docent gitaar/basgitaar werkte zijn een groot aantal leerlingen de revue gepasseerd. Een aantal daarvan werden goede tot zeer goede amateurs en een deel begaf zich op het professionele vlak met vaak een conservatoriumopleiding  als bagage. Het leek me een leuk idee hen te vragen om hun leservaring met mij te beschrijven met een foto inclusief  instrument als illustratie.  Nog leuker zou het zijn als zij een stuk voor me speelden. De reacties hierop waren hartverwarmend zoals je in dit onderwerp zult zien. Bijzonder zijn de verschillende stijlen en manier van spelen. Daar ik ook combo coaching en improvisatielessen gaf geven ook andere instrumentalisten acte de presence.

Footer slideshow oud leerlingen

  • headerfoto-oud-leerlingen kleiner.jpg
  • headerfoto-oudleerlingen okok-.jpg
  • header-oud-leerlingen-3-kle.jpg
  • headerfoto-oudleerlingen-2-.jpg
Copyright © 2019 Ed Wennink

Hoofdmenu

Free Joomla! templates by Engine Templates