Klaas_Landman_Content_fotoKlaas Landman

Ergens begin jaren tachtig van de vorige eeuw heb ik Ed al eens ontmoet, al moet ik eerlijk bekennen dat mij daar weinig van is bijgebleven.

Dat was tijdens een feestelijke middag voor gepensioneerden van de PTT, in de Oosterpoort in Groningen. Lianne Abeln en ik traden allebei op in het door Fokko Kramer samengestelde programma.
We maakten even met elkaar kennis en uiteraard werd ik ook aan haar begeleider voorgesteld: Ed Wennink. Lianne was toen al lang een bekende zangeres en ik begon eigenlijk net een beetje met optreden. Ik zal best wat onder de indruk zijn geweest en ook van de volle zaal, dus ging de kennismaking met Ed misschien een beetje langs mij heen.  
Ik had toen uiteraard in de verste verte geen vermoeden dat ik met die man tientallen jaren later nog eens veel te maken zou krijgen.
In 2003 kreeg ik een relatie met Gerard van der Laan, pianist en als docent verbonden aan de muziekschool te Hoogeveen. Langzamerhand leerde ik ook een aantal van zijn collega’s kennen, waaronder Ed en ook Nettie.
Vele gezellige uren brachten we sindsdien gevieren met elkaar door, waarbij eten, drinken, schilderen en muziek terugkerende thema’s werden.
Zo waren er de mooie projecten met schilderijen van Ed en klassieke pianomuziek van Gerard en Nettie,  die een heel bijzonder geheel opleverden. Rondom die projecten werd uiteraard heel wat overlegd, gerepeteerd etc. en daarbij werden eten, drinken en gezelligheid zeker niet vergeten.
Menig keer was ik ook aanwezig bij repetities en uitvoeringen waarin Ed een centrale muzikale rol had. Bijvoorbeeld van het docentenconcert,  waarin Lianne Abeln liedjes zong van haar nieuwste cd.  De mooie arrangementen waren allemaal van Ed, die vielen mij erg op.
Toen ik dan ook een jarenlange wens -een eigen cd- alsnog wilde realiseren, was Ed uiteraard een van de mensen die ik om raad vroeg.
Hij bracht mij in contact met Hans van Beek, bij wie ik uiteindelijk nagenoeg alles heb opgenomen. Het was een gouden greep. Hans bleek niet alleen een opnametechnicus, maar bovenal een musicus die vele instrumenten bespeelt, creatief kan arrangeren en aanstekelijk enthousiast is. Precies wat ik nodig had.
Verder vond ik Ed bereid om voor de cd arrangementen te maken van drie van mijn eigen liedjes. Zijn arrangementen zijn verrassend en werkelijk prachtig geworden.
Ook was het fijn dat hij prominent aanwezig was bij de opnames ervan, om het resultaat zo optimaal mogelijk te krijgen.  
Komt er ooit nog es een cd dan hoop ik dat hij er opnieuw op een vergelijkbare manier aan wil bijdragen. Niet alleen vanwege zijn muzikale inbreng,  maar ook omdat het altijd leuk is om met hem te werken,  of zo maar iets gezelligs te doen.

 
Korte Biografie


Klaas Landman (1952, Rotterdam) bracht na zijn studie zijn werkzame leven door in leidinggevende functies in het personeelswerk.

Daarnaast begon hij in 1980 met optreden.

Aanvankelijk bracht hij oude levensliederen als  "Aan de muur van ‘t oude kerkhof" en “Hallo Bandoeng” ten gehore. Al snel zong hij ook eigen liedjes, met soms een serieuze, maar veelal een tragi-komische inslag.
Beide genres kwamen aan bod in zijn programma  “Des Leevens Schaduwzij”, waarmee hij onder meer koffieconcerten gaf, zichzelf begeleidend op de knopaccordeon. Het leverde hem goede kritieken op, o.a. van Jacques J. ‘d Ancona.

Ook werkte hij mee aan diverse noordelijke kleinkunstfestivals en aan  allerlei festiviteiten, zowel tussen de schuifdeuren, als in de noordelijke theaters.

Verder speelde en zong hij in het project “Hoogspanning en Hartstocht” van de theatergroepen “Kiss en “De Voorziening”, de voorloper  van het Noord Nederlands Toneel.  Voor dit spraakmakende spektakel dat zich vele avonden afspeelde in en buiten de NS-trein van Groningen naar Delfzijl, schreef Klaas ook enkele liedjes, waaronder de “Ballade van de Damster vrouwen”.

Met eigen werk was hij bij de VARA-radio en in een literair programma van de VPRO te beluisteren.

Bij de toenmalige omroep voor Groningen en Drenthe,  Radio Noord werkte hij veelvuldig mee aan programma’s als "Glaasje Cultura", "De Nieuwe Piepshow" en "Muziekmelange" die live en met publiek werden uitgezonden.  Bij de laatste twee  jarenlang als vaste gast; hij schreef daar dan ook veel liedjes voor. Voor deze omroep zong hij samen met Rika Dijkstra ook het jubileumlied ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan.

Op de dubbel- cd “Opus 400” (1994)  -ter gelegenheid van 400 jaar provincie Groningen-  is hij te beluisteren met twee liedjes van Driek van Wissen en Wouter de Koning. Datzelfde jaar was hij met twee eigen liedjes finalist in het Noord Nederlands Liedjesfestival.

De laatste jaren treedt Klaas weinig op.  Wel bereikte hij eind 2011 met “De Blanke Slavin” de finale van het landelijke Ouderen Song Festival in het Nieuwe de la Mar Theater te Amsterdam. In 2012 was hij wederom finalist en werd hij in theater Carré  verblijd met de internetprijs voor zijn vertolking van “Let me try again”. 

Ook was hij die jaren nog diverse keren te gast in radioprogramma’s van RTV Noord.

In  oktober 2013 verscheen zijn cd “In jou klinkt een lied”,  met zowel eigen werk als oudere evergreens en levensliederen. Lianne Abeln schreef voor hem het enige Groningstalige lied op muziek van Laurens van Rooijen.  De arrangementen zijn van Ed Wennink, Gerard van der Laan, Hans van Beek en Erich Schagerl. Op het album staan in totaal 21 liedjes inclusief 4 oudere opnamen, waaronder live uit  het Nieuwe de la Mar en Koninklijk Theater Carré.

Op deze site is een fragment te horen van mijn eigen lied “Zondag in Stad”, in een prachtig arrangement van Ed, dat op de cd “In jou klinkt een lied” staat.

Voor meer informatie kijk op www.klaaslandman.nl

Mijn arrangementen die ik voor Klaas zijn cd “In jou klinkt een lied” schreef kan je in onderstaande link zien en beluisteren: